Tehetséggondozás gyakorlata

Művészeti komplexitás módszerét alkalmazó műhelymunka vázlata
,,Fül-elek" zenei tehetségműhely vázlata
…..Modul
Tehetségterület: zenei, a gyerekek interperszonális, intraperszonális képességeinek megerősítésével


Témaköre: ,,Hallod? Látod? Érzed?"
Célja: a gyermekek auditív, vizuális emlékezetének fejlesztése, valamint érzéseiknek szabad kifejezése: differenciált hallás finomítása, egyedi és szokatlan érzések megfogalmazása, valamint a zenei hangok jelentéstartalmának kitalálása.
A műhelymunka feladatai:
Átlagon felüli adottságok fejlesztése: zenei hangok hangszínének érzékelése
Motivációs adottságok fejlesztése: Gyönyörködés az ajándék zenékben, hangokban, csodálkozás a gyermekek érzéseinek felszínre hozatalában.
Kreativitás fejlesztése: Milyennek hallod a hangokat? Mihez hasonlít az, amit hallasz? Milyennek látod a zenei hangokat? Milyennek érzed a kis Mozartot?

1. RÁHANGOLÁS, LÉGKÖR TEREMTÉS, ZENEI HANGULAT KIALAKÍTÁSA
A gyermekek köszöntése ajándék zenével
A gyerekek párokban Nincs javaslat köszöntik egymást, ajándék mondókával, finom érintéssel.

2. A TEVEKENYSEG TARTALMA
A gyerekek erős oldalainak fejlesztése:
Különleges hangország (fantáziajáték csoportos formában) Mi szólal meg a hangországban? Mihez hasonlít az, amit hallasz? Zene: Leopold Mozart: Gyermekszimfónia ( Játék szimfónia I. tétele)
A festők országa (élményjáték egyéni alkotással) A zene lüktetésének jelölése ecset nyomokkal, zsírkrétával vagy színes ceruzával, egyéni választás szerint.
A gyerekek gyenge oldalainak fejlesztése:
Hol hallod a csengettyűt? (Képességfejlesztő játék párba, egymás után) A párok egyeztessék véleményüket suttogva, majd suttogva mondják el a műhelyvezető óvó néninek.
Kiegészítő tevékenység
Ismered a Mozart családot? Tudod, hogy Mozart csodagyerek volt? Képek nézegetése és tablókészítés

3. A GYEREKEK ÖNKONTROLLOS VIZSGÁLATA, LÉGKÖRJAVÍTÁS, MEGELŐZÉS
+ Rajzos diagnosztika: Érzésvizsgálat önértékeléssel - Hogy érezted magad a műhelyben? Indokold is!
Kreativitás értékelése az óvodapedagógus segítségével
A gyerekek eredeti ötleteit összegyűjtjük, és azt a rajzos diagnosztikán jelöljük.

Műhelynapi börze megtartása
Visszatekintő megírása a gyerekekkel: Mi tetszett a műhelyben?
+ Folyosói zene: Leopold Mozart: Gyermekszimfónia
+ Kiállítás a ,.hangország" dallamjátszó eszközeiből, valamint a .,festők" elkészült alkotásaiból
+ Mozart családjáról készült tabló bemutatása.
Valós problémákat kutató, projektpedagógiai módszereket alkalmazó műhelymunka vázlata
A .,Kisokosok' logikai-környezet tudatos tehetségműhely vázlata
. Modul
Tehetségterület: logikai-kornyezettudatos, a gyerekek intraperszonális, interperszonális képességeinek megerősítésével
A projekt témaköre: "Á, BÉ, CÉ, DÉ, rajtam kezdé" kutatómunka elindítása lakóhelyünk :általános iskoláiról.
A projekt időintervalluma: három hét
A projekt célja: információgyűjtés az iskolákról. A kapott ismeretek, tapasztalatok különböző szempontok szerinti rendezése, összevetése, összefüggések feltárása, kritikus, korrekt elemzése.
A projekt feladatai:
Átlagon felüli adottságok fejlesztése: vitakészség erősítése a feldolgozási technikák alkalmazásában és a páros tanulási formákban.
Motivációs adottságok megerősítése: a műhelymunka .,AHA" felfedezés intellektuális érzelmi hatásainak megerősítése
Kreatív adottságok kibontakoztatása: probléma érzékenység fokozása, eredeti ötletekre való törekvéssel.


1. A PROBLÉMA FELÁLLÍTÁSA, ÉRTELMEZÉSE, MEGOLDÁSA, ÖTLETGYŰJTÉS, KÖZÖS TERVEZÉS
Az óvodapedagógus probléma felvetése:
+ Nem tudom, hogy a településünkön milyen iskolák vannak!
+ Nem tudom, hogy vannak-e az iskolákban az alsó tagozatos tanulónak tehetséggondozó műhelyek?
+ Nem tudom, hogy Ti folytathatjátok-e a ,,Kisokosok" tehetségígéretek műhelyek, vagy valami ehhez hasonló nagyszerű dolgot tudtok csinálni majd az iskolában?
+ A probléma megoldás elindítása ötlet börzével, majd az elfogadott ötletek szerint tevékenységtérkép közös kimunkálása szimbólumok segítségével. (parafatábla)

2. GYŰJTŐMUNKA ELINDÍTÁSA ÉS ANNAK MEGSZERVEZÉSE
Gyűjtsünk a településünk iskoláról fényképeket!
Gyűjtsünk adatokat az iskolák nagyságáról
Tudjuk meg, hogy hány első osztály indul az iskolákban
Szülőkkel együtt puhatoljuk ki, hogy milyen tehetséggondozó műhelyek működnek az iskola alsó tagozatán.

3. ISMERETEK, ÉLMÉNYEK ÉS TAPASZTALATOK FELDOLGOZÁSA
Erős pontok és gyenge pontok fejlesztése
Városunk iskola térképének elkészítése (fényképek, helyi térkép)
Az iskolák nagyságrendjének felállítása, fakockákból kirakása, megépítése (A/3-as parafatábla, asztali fakocka)
Az iskolák tehetséggondozó műhelyeinek kimutatása, szimbólumok segítségével (csomagolópapír, festőállvány)
Kerület különböző tehetségműhely meglátogatása két különböző iskolában.
Találd ki az álmod iskoláját! Építsd fel, vagy rajzold le, vagy mutasd be! (Egyéni munka)


4. KIEGÉSZÍTŐ TEVÉKENYSÉG
Kodály Gergely-járás című kórusművének meghallgatása, a hagyomány megismertetése, szerepek megismerése, megformálása, díszletek készítése, majd zenés kreatív játék módszerével történő feldolgozása.

5. A GYEREKEK ÖNKONTROLLOS VIZSGÁLATA: LEGKÖRJAVÍTÁS, MEGELŐZÉS
Érzésvizsgálat egyenenkénti elkészítése, valamint indoklása a rajzos, diagnosztikus táblán
Kreatív, eredeti ötletek összegyűjtése ,.a kis felfedező" mérési táblára, a műhelyvezető segítségével.

6. ÖSSZEGZÉSEK, ÉRTÉKELÉSEK A PROJEKTRŐL: (Szülők tájékoztatása az élményekről, tapasztalatokról. Visszatekintő megírása, kiállítás tervezés a műhelybörze keretében)

A műhelynapi börze megtartása: az összegyűjtött és feldolgozott anyagok tematikus rendezése, értelmezéséhez rövid szöveges magyarázat megírása és az asztalokra helyezése. A gyerekek a kiállított anyagokat egyénenként bemutatják, hogy délután a szüleiket tájékoztatni tudják a történtekről. A kiállítás terében a szülőknek, óvodás társaknak feltesszük Kodály Zoltán: Gergely-járás c. kórusművét.

A tehetségműhely dokumentációja
❖ Szerepeljenek rajta az óvoda adatai, a műhely neve, a gardneri tehetségterületek óvodai adaptációja szerinti pontos tartalom.
❖ Személyi feltétel adatai; műhelymunka helye, heti rendje, időpontja.
❖ műhelybe járó gyerekek neve, születési időpontja
❖ A tehetségazonosítás eredményei
❖ Beváló vizsgálat eredményei
❖ Modulrendszer éves vázlata
❖ 30 órás komplex tehetséggondozó program részletes terve
❖ a Kéthetes modulokhoz tartozó vázlatok
❖ Gyermekek értékelése
❖ Gyermekek öndefiníciós hatásvizsgálatainak összesítő táblázata (rajzos diagnosztika - Hogyan érezted magad a műhelymunkában?; Eredeti ötleteim)
❖ Óvoda - szülő kapcsolat formái


KOMPLEX TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELYEK ÉS AZ ÓVODA TEHETSÉGGONDOZÓ MUNKÁJÁNAK HATÁSVIZSGÁLATA


A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács iránymutatása szerint: "a tehetségpontok a tehetséggondozó tevékenységüket önkontrollos hatásvizsgálattal is szabályozzák, ellenőrizzék." A teljes nevelési évet átfogó 30 órás tervezett, szervezett tevékenységnek meg kell tervezni a mérési pontjait. A gyerekek saját érzéseiket fogalmazzák meg a műhelymunkával kapcsolatban, amire magyarázatot is tudnak adni, valamint elő tudjuk segíteni a gyerekek kreatív, egyedi ötleteit, a légkörjavító és megelőző módszerek pedig segítenek abban, hogy egymás sikereinek is örülni tudjanak.
Érdemes megfigyelni a gyermekek motivációs adottságainak változását, kreatív gondolkodásának változását a műhelymunka hatására, átlagon felüli speciális tehetségterület változásai a műhelymunka hatására, szociális kapcsolataik alakulása, önértékelésük, egészséges öntudatuk fejlődése, a gyenge pontok fejlődtek, vagy stagnáltak.
Az óvodapedagógusok hatásvizsgálata: a műhelymunka eredményességét a gyermekek fejlődésén és a műhelymunkával való elégedettségük mentén értékelhetjük. Fontos elemzési szempont, hogy a komplex tehetséggondozó modulokban tervezett célok mennyire tudtak megvalósulni.
A szülők hatásvizsgálata
Célunk elsősorban a gyermekek adottságainak minél teljesebb kibontakoztatása, tanulás utáni érdeklődésük felkeltése, valamint a szülők megnyerése. Az egyéni vagy mikrocsoportos fejlesztési lehetőségek jobb feltételt teremtenek, mert lehetőség van nyugodt, igazán motivált légkört teremteni. A szülők egy rövid kérdőív formájában összegző véleményt formálhatnak az óvoda tehetséggondozó tevékenységéről. A nevelési év elején érdemes a szülőket tájékoztatni a gyermekük fejlődéséről/fejlettségéről és a későbbi műhelymunkáról réteg-szülői értekezleten. A szülőket folyamatosan tájékoztathatjuk a faliújságon, műhelynapi börze (délután a gyerekek elmesélhetik megmutathatják mi történt velük aznap a műhelyben), illetve kiállítás keretében, valamint tarthatunk műhelybemutatót is. Év végén érdemes valamilyen formában bemutatni a tehetséggondozó műhely eredményeit. 

Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.