Tehetségpontok akkreaditációja
Tehetséggondozás tagóvodáinkban

KEÓ Százszorszép Tagóvodája
Óvodánk Kispest központi részén, a nagy lakótelepi panelházak és a családi házak találkozásánál helyezkedik el. 1983 óta fogadja a gyermekeket 150 férőhelyen. Intézményünk 6 csoporttal működik, melyekbe vegyes életkorú gyermekek járnak.
Óvodánk SNI (autizmus spektrum zavarral küzdő) gyermekeket befogadó intézmény. Az elmúlt évek sikerei azt bizonyítják, hogy óvodánk szakmailag kiemelkedően látja el ezen feladatát.
Megkülönböztetés nélkül, az egyenlő bánásmód elvét alkalmazva úgy fejlesztjük gyermekeink képességeit, hogy biztonságérzetet adó, érzelmekben gazdag, örömteli óvodáskort biztosítunk számukra, melynek alapja a feltétel nélküli szeretet, amely megnyilvánul minden cselekedetünkben.
Óvodánkban 2016/2017 –es nevelési évben jött létre az első tehetségműhely, melynek neve Okos(k)odó. Ebben a tehetségműhelyben a megfigyelésekre épülő tapasztalatszerzés keretében történik a különböző matematikai képességek fejlesztése. Így nyílik lehetőség gyermekeink számára felfedezésre, a problémamegoldásra, a kreativitásra, új megoldások keresésére, rendezésre, csoportosításra, tartós koncentráló képességre, jó rendszerező képesség fejlesztésére.
Kiemelt feladatunk: észlelés, figyelem, képzelet, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése.
Képességfejlesztés fókuszai:
-észlelés, figyelem, képzelet, emlékezet
-kreativitás
-együttműködés, egymásra való figyelés a csoporttevékenység kapcsán
-kommunikáció
-mozgáskoordináció
-manipuláció számokkal
-tájékozódás síkban, térben
-saját megfigyelések, tapasztalatok megfogalmazása szóban
-szabály megértése, követése
Legfontosabb célkitűzésünk: mikrocsoportos formában jó logikai képességekkel rendelkező, érdeklődő gyerekek fejlesztése, sok érdekes játékon keresztül motiváltságuk, kíváncsiságuk fenntartása.
A Kreatívkodó Tehetségműhelyünk 2017/2018-as nevelési évben alakult, melynek célja, hogy tápláljuk a gyermekek kreativitását, kíváncsiságát, fantáziáját, és kezdeményező készségét.
Fő feladatunk, hogy fejlesszük gyermekeinknek mindazon képességeit, melyekkel formálódik a személyiségük és látásmódjuk. A gyermekek az őket fejlesztő alapvető módszerekhez, látás, hallás, tapintás útján természetes csatornákon át jussanak el.
Művészeti tevékenységeink lehetőségei és technikái:
- síkon történő kifejezés: festés, rajzolás, ragasztás
- térben történő kifejezés: agyag, papír, textil, fa, viasz, szappan, gipsz, kő
- építés, környezet alakítás – térben való rendezés
- újra hasznosítható eszközökből barkácsolás fantáziájuk szerint
- műalkotásokkal való találkozás lehetőségei (kihasználjuk a helyi lehetőségeket)
- népi kismesterségek, hagyományőrzés, természetes anyagok felhasználása (csuhé, gyapjú, szalma, nád, termések, agyag, bőr, fűzés alapanyagai, méhviasz)
A Kispesti Pedagógiai Szakszolgálat – Nevelési Tanácsadó alkalmazásában álló pszichológus és a kerületben dolgozó szakvizsgázott tehetségfejlesztő pedagógus segítségét igénybe véve gondozzuk a kiemelkedő képességgel rendelkező gyermekeinket.


KEÓ Mézeskalács Művészeti Tagóvodái
Helyi programunk az "Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel" című alternatív program adaptálásával készült. Szakmai eredményeink elismeréseképpen az alternatív program országos egyesülete 2009 őszén modellintézményi kitüntetéssel ismerte el munkánkat. Kialakult szokásainkra, értékeinkre építünk, melynek két alappillére az érzelmi nevelés és a gyermeki kreativitás kibontakoztatása. Mindennapi életünket a néphagyományok ápolása és a kismesterségek gyakorlása foglalja keretbe, melynek során a gyermekek szabad játékát, és tevékenykedtetését helyezzük előtérbe. Nevelőtestületünk különös hangsúlyt fordít a tehetségek felfedezésére és gondozására, melynek óvodai programunk ideális bölcsője.
Gyermekképünk
Hiszünk abban, hogy a 3-8 éves kor érzelmileg és értelmileg fogékony időszaka kiemelkedően fontos az ÉN alakulása szempontjából. Feltételezzük, hogy minden gyermek vonzódik az élményekhez, a meséhez, a zenéhez, az alkotó tevékenységekhez. Ha mindezt az óvodában megkapja, kialakul az óvodás tartása, önállóvá, nyugodttá és kiegyensúlyozottá válik. Tud nevetni, felfedezni, rácsodálkozni.
HUMOR - "HAHA"
- Robbanásszerűen oldja a feszültséget, lazít, jó közérzetet teremt.
FELFEDEZÉS - "AHA"
- Hagyja a gyermeket kíváncsiskodni, kutatni, a tárgyi, természeti, társadalmi környezetet észrevenni.
MŰVÉSZET - "AH"
- Segít megélni a művészet által kiváltott érzelemgazdag és ellenőrzött feszültségoldást.
Ez a program befogadó, minden gyermek számára biztosítja az egyenlő hozzáférést az óvodai élet minden területén ahhoz, ami "csak tiszta forrásból" fakad, és nem idegen az életkortól, hogy a gyermekek a művészet sokszínű hatásával éljék át a vissza nem térő óvodás éveiket.
Programunk profiljából és a bennünk fakadó belső igényből adódóan, mindennapi munkánk része lett 2010 szeptemberétől a Kenderkóc kézműves tehetségműhely létrehozása, melyet az Oktatásért Közalapítvány által kiírt és elnyert pályázat keretében sikerült megvalósítanunk.
A műhelyt a tagóvoda vezető-helyettese vezeti, aki kiemelkedően elkötelezett a téma iránt. Számos képzésen vett részt a népi kismesterségek megismertetése és a néphagyományok ápolása területén.
2011 szeptemberétől Zenei Tehetségműhely beindítását is tervezzük. Nevelőtestületünk a két épületünkben nyolc főből áll, ezért úgy gondoljuk, hogy két tehetségműhely színvonalas működtetését tudjuk vállalni. Nevelőtestületünk minden tagja elvégezte Nagy Jenőné zenei képzését, valamint egy kolléganő 2010 szept. 1-től, a Szarvasi főiskolára jár, az óvodai nevelés a művészetek eszközeivel szakvizsgás képzésre, melyre a TÁMOP 3.1.5 pedagógus továbbképzésre kiírt uniós pályázatán nyertünk támogatást.
KEÓ Zöld Ágacska Tagóvodája
Óvodánk hosszú évek óta elkötelezetten támogatja a tehetséggondozást, különös hangsúlyt fektetve a tehetségígéretek felismerésére és fejlesztésére. Célunk, hogy a kimagasló képességekkel rendelkező gyermekek számára olyan támogató környezetet teremtsünk, amely elősegíti képességeik kibontakozását. A gyermekek fejlődéséhez változatos tevékenységeket és eszközöket biztosítunk, és rendszeres visszajelzést adunk a szülők számára a tapasztalatainkról, megfigyeléseinkről. Ezen felül hasznos tanácsokkal, javaslatokkal segítjük a tehetséges gyermekek nevelését és fejlesztését.
Külön figyelmet fordítunk a környezeti- logikai és térbeli- vizuális képességek differenciált fejlesztésére, valamint aktívan felhívjuk a szülők figyelmét további tehetséggondozási lehetőségekre, illetve támogatást nyújtunk az iskolaválasztás során is. Ha egy gyermek zenei vagy mozgásbeli tehetsége kiemelkedik, ezt külön jelezzük a szülők felé, és javaslatokat teszünk további fejlesztési irányokra, mint például testnevelés tagozatos iskolák vagy sportfoglalkozások.
Óvodánk hagyománya, hogy a tehetséges gyermekek alkotásait kiállítjuk, és tevékenységeiket ünnepi keretek között, a "Zöld Ágacska Tehetségnap" alkalmával is bemutatjuk.
2011-2012-es nevelési évben indítottuk el tehetségműhelyünket zenei területen, amelyet a környezeti tehetségműhely követett.
Jelenleg két tehetséggondozó műhelyt működtetünk, melyek működését minden évben a nevelőtestület határozza meg az adott év tehetségígéretei alapján. Ezek a műhelyek a "Környező világ- logikai" és a "Térbeli - vizuális tevékenység" területeken tevékenykednek, differenciált módszerekkel, mint a dúsítás és gyorsítás.
Munkaközösségünk kidolgozta a tehetségígéretek azonosítására szolgáló szempontokat, melyek alapján óvodapedagógusi és szülői visszajelzések, valamint a gyermekek motivációja és speciális képességei alapján határozzuk meg a fejlesztési irányokat.
Nevelőtestületünk elhivatott a tehetségfejlesztés iránt, többen tehetséggondozás témakörében szakirányú továbbképzéseket végeztek el, egyik óvodapedagógusunk pedig tehetséggondozás-pedagógus szakvizsgát is szerzett.
Óvodánk tehetséggondozó műhelyei átgondolt, kidolgozott módszertan alapján működnek, rendszeresen bemutatókat tartunk, és tapasztalatainkat megosztjuk szélesebb szakmai közösséggel is.